Mjuk Pepparkaka

Har haft en riktigt lugn helg. Skönt men som vanligt gick den alldeles för fort. Idag fick jag för mig att baka mjuk pepparkaka. Lite julvarning på det kanske, men är man sugen så är man!

Du behöver:

100g smör eller margarin
20 st sötmandel
1,5 dl farinsocker brunt eller råsocker
2 ägg
0,5 dl kaffegrädde
3,75 dl mjöl
1,5 tsk bakpulver
2 tsk kanel malen
1,5 tsk kardemumma stött

ev 1 dl lingon
Brödsmulor att bröa formen med


Gör såhär:

1,
Sätt ugnen på 150 grader. Smält smöret och låt svalna.
2, Skålla, skala och hacka mandeln. Vispa ihop ägg och socker väl.
3, Blanda det avsvalnade smöret, grädden, mjölet, bakpulver och kryddorna. Rör samman. Blanda sist ner mandeln och lingon.
4, Smörj och bröa en 1,5 l form. Häll i smeten och grädda ca 45 minuter. Känn med sticka att kakan är klar. Ska vara fast och hård.
5, Strö över florsocker vid serveringen om så önskas.

Jag ändrade dock lite i receptet och hoppade över både mandeln och lingon. Blev riktigt god utan också!


Kommentarer
Postat av: Helena

tack snälla. ditt såg inte helt fel ut :) ska vi följa varandra på bloglovin :) ? kram

2011-09-04 @ 21:25:37
URL: http://helenaskvarter.blogg.se/
Postat av: SOFIA

Hoppas du har haft en fin helg! KRAM

2011-09-04 @ 22:19:08
URL: http://bysofia.se
Postat av: sara

SÅ FIN BLOGG DU HAR! KOLLA GÄRNA MIN :) JAG HAR FRÅGESTUND ;) STÄLL GÄRNA NÅGRA FRÅGOR! KRAM!

2011-09-05 @ 15:00:59
URL: http://marbellas.blogg.se/

Lämna ditt meddelande här:

Namn:
Spara?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0